کنکور زیست شناسی تبریززیست شناسی را چگونه بخوانم؟ |

زیست شناسی را چگونه بخوانم؟ - کنکور زیست شناسی تبریز

کنکور،کنکور زیست شناسی،آموزش مفهومی،تکنیکی،نموداری زیست شناسی،آزمون های زیست شناسی،جزوات زیست شناسی، درسنامه های زیست شناسی، اخبار کنکور، روش های مطالعه دروس بویژه زیست شناسی، معرفنی منابع زیست شناسی

زیست شناسی را چگونه بخوانم؟

زیست شناسی را چگونه بخوانم؟

😆 🙄 😯

برای مطالعه و یادگیری هر درس ،علاقه از شرط‌های لازم می‌باشد و درس زیست‌شناسی از جمله دروسی است که اکثر دانش آموزان به مطالعه‌‌‌ی آن علاقه مندند.

اما به کار بستن روش‌های صحیح مطالعه‌ی هر درس می‌تواند یادگیری را افزایش دهد و به دنبال آن علاقه به مطالعه‌ی آن درس را دوچندان نماید.

چگونگی یادگیری زیست‌شناسی:

اجازه دهید گام آخر را اول برداریم:

اولین قدم در یادگیری زیست شناسی این است که بدانیم باید پاسخگوی چه نوع سوالاتی در این درس باشیم . تا با شناسایی انواع مختلف سوال ابزارهای لازم برای پاسخگویی به آن ها را فراهم آوریم.

انواع مختلف سوال در درس زیست‌شناسی:

۱-سوال‌هایی که برای پاسخگویی صحیح به آن ها یادگیری صحیح اسامی لازم است:

به طور مثال لیزوزوم یک اندامک درون سلولی است و لیزوزیم یک آنزیم است که به دلیل شباهت املایی این دو کلمه ،افتراق آن ها در بسیاری از سوال ها مورد پرسش قرار گرفته است و یا افتراق بین تاژک و مژک

ابزار پاسخگویی‌:

پس یادگیری صحیح اسامی در این درس به همراه دانستن وظایف و یا کاربردهای هر نام اهمیت زیادی دارد.

۲-سوال‌هایی که برای پاسخگویی صحیح  به آن‌ها یادگیری قیدهای کتاب درسی لازم است:

در سال های اخیر قیدهای کتاب درسی بسیار مورد توجه طراحان سوال قرار گرفته، به طور مثال درستی یا نادرستی  جمله ی «همه‌ی مهره داران ساکن خشکی شش دارند»در یک سوال مورد پرسش قرار می‌گیرد.

احتمالا در وهله‌ی اول این جمله به نظر شما درست می‌آید و طراح هم دقیقا از همین اشتباه برای به دام انداختن شما استفاده می‌کند ولی اگر هم اکنون صفحه ی ۶۸ کتاب درسی را باز کنید می‌بینید که در آن نوشته شده است که :« بیشتر مهره داران ساکن خشکی شش دارند.»

ابزار پاسخگویی:

پس به قید ها کتاب درسی توجه کنید خصوصا در جاهایی که در وهله ی اول ذهن شما اطلاعات دیگری را درست می‌پندارد.

هم‌چنین پاسخ به تست های زیاد در این موارد می‌تواند کمک کننده باشد.

۳-سوال‌هایی که برای پاسخگویی به آن ها یادگیری شکل‌های کتاب درسی و تسلط بر مفاهیم  آن لازم است:

به طور مثال این که خونی که در قلب هر یک از جانوران جریان دارد،تیره، روشن و یا مخلوطی از هر دو است، فقط با بررسی شکل‌های صفحه ی ۷۵ و ۷۷ کتاب درسی امکان پذیر است و با مطالعه ی متن کتاب درسی نمی‌توان اطلاعت زیادی در این زمینه بدست آورد.

ابزار پاسخگویی‌:

الف:کشیدن شکل های کتاب درسی می‌تواند کمک زیادی به یادسپاری آن ها کند.

ب:هم‌چنین شما می‌توانید نکاتی را که به نظرتان می‌تواند مورد توجه طراحان قرار گیرد در کنار شکل هایی که کشیده اید و یا کنار شکل‌های کتاب اضافه نمایید.

ج:در این قسمت توجه به تغییرات کتاب درسی و شکل‌هایی که در کتاب درسی سال قبل نبوده و به کتاب درسی جدید اضافه شده است از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که این شکل ها از منابع جدید طرح سوال خواهد بود.

۴-سوال‌هایی که از ترکیب مطالب متن کتاب درسی با شکل‌های مرتبط با آن طرح می‌شود:

به طور مثال در متن صفحه ی ۷۰ کتاب درسی آمده است:«بالا و پایین رفتن دنده ها و استخوان جناغ با افزایش و کاهش حجم قفسه‌ی سینه به دیافراگ کمک می‌کند.»

و در شکل ۷-۵ بالا و بیرون رفتن دنده ها در هنگام دم و پایین و درون آمدن دنده ها در هنگام بازدم مشخص شده است.

که همین مطلب گرچه به طور مستقیم در متن کتاب  و حتی در توضیحات شکل کتاب ،نیامده است اما از روی شکل مرتبط با آن مورد پرسش قرار خواهد گرفت.

ابزار پاسخگویی:

نوشتن خلاصه درس در پاسخگویی به این تیپ از سوال ها بسیار کمک کننده است و بهتر است در نوشتن خلاصه درس ها شکل‌های کتاب درسی را کشیده و نکات مرتبط از متن کتاب را استخراج نمایید و روی همان شکل ها بنویسید.

به طور مثال تمام نکات مربوط به تغییرات حجم قفسه ی سینه را می‌توان کنار شکل مرتبط با آن در دو مرحله دم و بازدم نوشت.

 ویا تمام نکات مربوط به مراحل گوارش غذا در انسان را می‌شود روی لوله ی گوارشی او که از دهان تا مخرج کشیده شده است نوشت و به این ترتیب به خاطر سپاری آن ساده ترخواهد شد.

۵-سوال هایی که به صورت ترکیبی از بخش های مختلف یک فصل ، از فصل های مختلف یک کتاب و یا از ترکیب نکات کتاب های سال های مختلف طرح می‌شود:

به طور مثال می‌خواهیم درستی این گزینه را بررسی کنیم:

« پارامسی با انتقال فعال، دی اکسیدکربن را دفع می­کند.»

این سوال از ترکیب مطالب فصل های ۲ و ۵ کتاب درسی سال دوم ( صفحه های ۳۰و ۶۷ کتاب درسی)طراحی شده است.

برای پاسخ گویی به آن باید بدانیم که پارامسی تک سلولی آبزی است (ص ۳۰)و این که موجودات تک سلولی آبزی اکسیژن و دی اکسید کربن را از طریق انتشار مبادله می‌کنند.

بنابراین این گزینه نادرست است.

ابزار پاسخگویی:

الف: برای پاسخگویی به این سوال ها لازم است اطلاعات شما طبقه بندی شود .

به طور مثال می‌توانید تمام مطالب مرتبط با یک جاندار را که در فصل ها یا کتاب های مختلف خوانده اید، در جدولی دسته بندی کنید.

ب:پاسخ به تست های متعدد در این زمینه هم به تسلط شما دراین مورد خواهد افزود.

امیدوارم این مطلب به شما کمک کند تا درس شیرین زیست شناسی را بسیار بهتر یاد بگیرید.

alt نوشته شده توسط: alt تاریخ: 28 دسامبر, 2013 alt ۲ نظر

icon 1,961 بازدید iconدسته : روش های مطالعه، مشاوره
نوشته شده توسط : samin   درتاريخ: دسامبر 28th, 2013 در 13:20   

بسیار عالی بود . با سپاس

نوشته شده توسط : سلیمان محبی   درتاريخ: دسامبر 28th, 2013 در 13:50   

خواهش می کنم

ارسال دیدگاه ها

submit a comment on this post لطفاًبا ایمیل mohebbisuliman@yahoo.com در ارتباط باشید.



آدرس سايت يا وبلاگ :