کنکور زیست شناسی تبریزروش مطالعه زیست شناسی |

روش مطالعه زیست شناسی - کنکور زیست شناسی تبریز

کنکور،کنکور زیست شناسی،آموزش مفهومی،تکنیکی،نموداری زیست شناسی،آزمون های زیست شناسی،جزوات زیست شناسی، درسنامه های زیست شناسی، اخبار کنکور، روش های مطالعه دروس بویژه زیست شناسی، معرفنی منابع زیست شناسی

روش مطالعه زیست شناسی

درس زیست شناسی به خاطر دارا بودن بالاترین ضریب (ضریب ۱۲) در کنکور سراسری گروه علوم تجربی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نقش مهم و کلیدی را در ورود شما به دانشگاه به عهده دارد.

اگر تصمیم دارید در یکی از رشته های خوب رشته ی علوم تجربی مانند پزشکی ، دندانپزشکی ، داروسازی و… قبول شوید، باید در این درس درصدی بالاتر از ۸۰-۸۵ درصد را کسب کنید.

درس زیست شناسی به خاطر دارا بودن بالاترین ضریب (ضریب ۱۲) در کنکور سراسری گروه علوم تجربی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نقش مهم و کلیدی را در ورود شما به دانشگاه به عهده دارد.

اگر تصمیم دارید در یکی از رشته های خوب رشته ی علوم تجربی مانند پزشکی ، دندانپزشکی ، داروسازی و… قبول شوید، باید در این درس درصدی بالاتر از ۸۰-۸۵ درصد را کسب کنید.

آنچه در درس زیست‌شناسی اهمیت فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کند چگونه خواندن درس فوق و پی بردن به نکات، مفاهیم و تعاریف عنوان شده در کتاب درسی می‌باشد.

متاسفانه در سال‌های اخیر، آن چیزی که در کلاس‌های زیست‌شناسی مهجور مانده، خود کتاب درسی است. در صورتی که کتاب درسی منبع اول و آخر طرح سوال در کنکور می‌باشد ولی دید طراح سوال در برداشت‌های مختلفی که از مطالب کتاب درسی به عمل می‌آورد. همه ساله شوک جدیدی را به دانش‌آموزان رشته تجربی در طرح برخی سوالات وارد می‌کند که دانش‌آموز اصلا انتظار چنین سوالی را ندارد.

در صورتی که اگر دانش‌آموز از خوب خواندن و تجزیه و تحلیل و ارتباط دادن مسایل مختلف موجود در کتاب درسی غافل بماند هرگز قادر به پاسخگویی به سوالات فوق نمی‌باشد.

در صورتی که هم صورت سوال برای دانش‌آموز آشناست و هم گزینه‌های مطرح شده ولی قادر به پاسخگویی صحیح نمی‌باشد. علت این است که دانش‌آموز مطالب را رو بنایی و سطحی خوانده و هرگز به عمق مفاهیم مطرح شده فکر نکرده بنابراین قادر به ارتباط دادن مسایل مختلف کتاب‌ها با هم نبوده و لذا نمی‌تواند پاسخ صحیح را انتخاب کند.

بیان چند نکته‌ی کاربردی، می‌تواند به موفقیت شما کمک کند:

۱-داوطلبین موفق و ممتاز، آن‌هایی هستند که چندین بار (هر چه بیش‌تر، بهتر!) کتاب‌های درسی زیست‌شناسی پایه و سال چهارم را خوانده‌اند، پس مرور هرچه بیش‌تر را فراموش نکنید.

۲-می‌دانید که در زیست‌شناسی، قوانین ثابت و قاطع مثل درس ریاضی وجود ندارد، بلکه موارد استثنایی فراوان هستند. پس کلماتی مثل ” برخی و بعضی و بسیاری و اغلب و گاهی و …” را در کتاب‌های درسی مشخص کنید و مفاهیم برآمده از آ‌ن‌ها را به خاطر بسپارید.

۳-تصاویر در زیست‌شناسی، به فهم بهتر مطالب درسی کمک شایانی می‌کنند و هر ساله به طور مستقیم، از خود تصویر یا به طور غیر مستقیم از مفاهیم آن‌ها، سؤال طرح می‌شود، پس زیر‌نویس آن‌ها و نامگذاری بخش‌های مختلف شکل‌ها را به دقت مطالعه کنید.

۴-دقت کنید: به همان اندازه که مطالب مطرح شده در بخش‌های ” بیشتر بدانید” ارزشی در طرح سؤال ندارند، مطالعه و درک مفاهیم بخش‌های “فعالیت” و ” آزمون” در کتب درسی خیلی مهم بوده و در چند سال اخیر، سؤالاتی از آ‌ن‌ها مطرح شده است.

۵-اسامی جانداران مختلف ( مثل گیاهان و جانوران و قارچ‌ها و آغازیان و باکتری‌ها) را یاد بگیرید و خصوصیات ویژه‌ی آن‌ها را در کنارشان یادداشت کنید. در این موارد باید کمی زحمت بکشید! و از کتاب‌های سه سال زیست‌شناسی، تمام مطالبی که در مورد آن جاندار نوشته شده را پیدا کنید. مثلاً وقتی نام ” برگ متحرک” را به عنوان یک حشره می‌شنوید، لازم است که لوله‌ی گوارشی، سیستم تنفس نایی، گردش خون باز و مایع همولنف و دفع اوریک اسید و اسکلت بیرونی از جنس کیتین یا مایع مخاطی روی بدن به همراه طناب عصبی شکمی و گره‌دار و چشم مرکب با هزاران قرنیه و عدسی را به یاد آورید. خسته نباشید!

۶-از نام دانشمندان مختلف و نتیجه‌ی پژوهش‌های آن‌ها غافل نشوید. موارد کشف شده یا جاندار مورد مطالعه‌ی آن‌ها را به درستی یاد بگیرید. به عنوان مثال: در کنکور‌های سال ۸۸ و ۸۹ هر کدام، دو سؤال از نام دانشمندان مطرح شده بود.

۷-توجه کنید که برخی مفاهیم و مطالب در زیست‌شناسی، به قدری اهمیت دارند که طرح سؤال از آن‌ها، همه ساله، تکرار می‌شود. پس در یادگیری مواردی مثل دودمانه‌ها، چرخه‌ی زندگی قارچ‌ها و هورمون‌های گیاهی و انواع مختلف حواس جانوران و آزمایشات دی هیبریدی یا مقایسه‌ی ویژگی‌های پروکاریوتها با یوکاریوتها و نیز بازدانگان با نهاندانگان یا انواع بافت‌های گیاهی و جانوری، چرخه‌ی ضربان قلب و چرخه‌ی جنسی زنان و … دقت داشته باشید..

۸- در پایان باید گفت:بهترین منبع برای آمادگی بیش‌تر در آزمون‌های سراسری، نمونه سؤالات کنکورهای داخل و خارج کشور است که باید حل و بررسی کنید و در عین حال، سایر گزینه‌ها را به دقت تحلیل کنید. بارها و بارها دیده شده که سؤالات سال‌های قبلی با یکسری تغییرات جزئی در گزینه‌ها یا صورت سؤال، به صورت پرسش جدیدی در آزمون اخیر، مطرح می‌شوند.

۲۰ نکته برای مطالعه زیست شناسی

۱-کتاب درسی را عمیق و مفهومی بخوانید، بعد تست ابی را کار کنید و موقع تست زدن تکنیک ضربدر و منها را در کتاب ابی انجام دهید. بعضی مطالب نیاز به چند بار خواندن یا دوباره خوانی دارد و از روی خلاصه نویسی های خود مطالب را مرور کنید و از روی خلاصه نویسی های خود مجدد خلاصه نویسی کنید.

۲-خواندن دقیق متن کتاب و استفاده از روش پسخبا:پ=پیش خوانی.س=سوال کردن.خ=خواندن.ب=بازیابی اطلاعات.ا=ارزشیابی که همان استفاده از سؤالات تستی می‌باشد.

۳-پس از مطالعه‌ی کتاب درسی و خلاصه درس در کتاب آبی، روش پیشنهادی ترسیم شکل و در غالب جملات کوتاه کلیدی است که دانش اموز می تواند خلاصه برداری کرده و موارد مهم را با فلش نشان دهد به این ترتیب بهتریاد می‌گیرد.

۴-پس از خواندن هر فصل در کتاب درسی، دوباره تمامی شکل های آن فصل را به صورت کامل مطالعه کرده و مراحل انجام واکنش های مهم را مرور کنند، سپس با پاسخ دادن به سؤالات دوسالانه مرحله‌ی یادگیری را کامل نموده و بعد با حل کردن حداقل ۱۵۰ تست از کتاب ابی آنرا تثبیت کنند، در ضمن پیشنهاد می گردد نکات مهم فصل به صورت کلید نویسی در کتاب خوداموز نیز نوشته شود.

۵-مطالعه‌ی دقیق مطالب کتاب . اهمیت دادن به تصاویر کتاب ، پیوسته خواندن مطالب به دلیل زنجیره وار بودن مطالب کتاب زیست شناسی

۶-پس از مطالعه ی تست های مهم نکته مربوط به تست را در کنار سؤال یا در برگه ای جداگانه نوشته تا در روزهای قبل از آزمون با مرور این نکات کل تست ها را یادآوری کنند.

۷-برای مطالعه‌ی درس زیست، داوطلب باید کتاب درسی را به خوبی و با دقت مطالعه کند. به اشکال مربوط به کتاب و زیر نویس های مربوطه هم دقت کند. توجه به مشاهده کنید ها و فکر کنید های فصل نیز الزامی است.در مرحله‌ی بعد برای آمادگی هرچه بیش‌تر برای امتحانات مدرسه و امتحان نهایی باید به حل سؤالات تشریحی بپردازند که منبع پیشنهادی برای این مرحله کتاب های دوسالانه و کتاب کار می‌باشد.

۸-برای این‌که مطالعه دانش آموز ارزش سنجشی داشته باشد باید :۱-سعی کند مطالب را توام با شکل مربوطه و طرح های ارائه شده فرا گیرد تا به خاطر سپردن آن‌ها آسانتر شود ۲- حداقل یک هفته بعد از فرار گرفتن کامل مطالب کتاب درسی و تفهیم آن‌ها ، سوال های آن بخش را پاسخ دهند.

۹-تسلط به کتاب درسی دراولویت است، بعد قسمت اول کتاب آبی که توضیحات مربوط به آن فصل را بیان کرده چند بار حتما بخواند و شکل ها را در ذهن تجسم کند .بعد ۱۰تست اول را حل کند و جواب ها را چک کند اگر درست بود بقیه تست ها را ادامه دهددرغیراین صورت دوباره کتاب درسی یا قسمت اول کتاب آبی را مطالعه کند.

۱۰-در صورت کلاس رفتن و یا بعد از درس دادن دبیر مربوطه در مدرسه مطالب کتاب کامل مطالعه شود و با توجه به گسترده بودن مطلب خلاصه برداری و نکته برداری شود و در حاشیه کتاب مطالب بسیار مهم نوشته شود.

۱۱-اول خواندن کتاب درسی و بعد کتاب سبز کانون و خلاصه نویسی و کمک گرفتن از جعبه بهیاد برای در ذهن ماندن نکات بسیار مهم و کنکوری هر فصل

۱۲-برای مطالعه ی این درس، در درجه ی اول باید دانش اموز تسط کافی بر کتاب درسی و مطالب موجود در کتاب داشته باشد به این صورت که ابتدا و بلافاصله بعد از گرفتن درس در مدرسه دانش اموز برای تثبیت مطالب مطلب مورد نظر رامرور کند و بعد از بررسی کامل کتاب درسی و تسلط نسبی یک بار انچه را که بخاطر دارد را با کتاب بسته برای خود مرور کند و از انجا که باید حداقل کتاب را دو دور مرور کند با فاصله ی یک روز دوباره کتاب را بخواند و سپس با یک فاصله یک روزه ی دیگر اقدام به زدن تست ها به صورت مبحثی کند و بعد از زدن تمامی تست ها پاسخنامه را مطالعه کند ونکات مربوط را یادداشت کندو سپس کتاب را به صورت دقیق تر مطالعه کند و نکاتی را که در زدن تست ها اشتباه داشته در کتاب های لایت کند و وارد کتاب خوداموزش کند.

۱۳-باید اول کتاب درسی خط به خط خوانده و فهمیده شود چرا که همیشه فهمیدن بهتر از آموختن میباشد.برای یادگیری این فصل بهترین کار استفاده از درخت دانش است، بدانند که هر قسمتی از چه عضوی منشا میگیرد و چگونه کار میکند.برای این کار یک روش تاثیرگذار همان فراشناخت میباشد یعنی هر دانش آموزی برای خود یک مثال عینی از پدیده های اطراف داشته باشد.

۱۴-پس از خواندن عمیق و بخاطر سپاری متن کتاب درسی می توان جهت آشنایی با سلایق طراحان سوال ، سوالات سراسری آزاد و آزمایشی را زد سپس برای اولین مرور پس از مطالعه (یک روز) تستهای تالیفی را می زنیم و برای مرور دوم (یک هفته) تستهای خارج ازکشور را می زنیم.

۱۵-با مارک دار کردن سؤال‌های نکته ای و مهم می‌تواند قبل از ازمون با مرور سریع نکات مهم را دریابد . در ضمن حین تست زدن از قوانین تست زدن (تکنیک زمان – تکنیک ضربدر منفی- تکنیک ۱۰-۱۰ ) نیز استفاده کند.

۱۶-ابتدا به دقت جزوه های معلم و کتاب درسی را مطالعه کند و به شکل های موجود در کتاب بسیار دقت کنند و بعد از مطالعه به صورت خلاصه وار یک الگو درخت دانش برای خود طراحی کند و سپس با الگوی درخت دانش ابتدای فصل کتاب کار مقایسه کند و اشکالات خود را رفع کند و سپس برای تثبیت مطالب خوانده شده در ذهن تست بزند.

۱۷-طبق مشاوراتی که درابتدای کتاب برنامه ریزی قلم‌چی اورده شده، میتوان درس زیست شناسی را ابتدا از روی کتاب درسی به‌طور دقیق مطالعه کرد و سپس بعد حداقل یک روز یا کم‌ترتست های مربوط به این مباحث را همرا ه پاسخ نامه کامل مطالعه کرد.

۱۸-بهتر است اول کتاب درسی مطالعه شود و بعد خلاصه موجود در اول هر فصل از کتاب سبز خوانده شود چرا که همه مطالب را کاملا طبقه بندی شده و مرتب در اختیار دانش اموز قرار می دهد و بعد سؤا‌ل ها باعث می شود که همه‌ی مطالب در ذهن دانش اموز تداعی شود و در کل باعث تسلط دانش اموز می‌شود و مطالبی که امکان داشت موقع مطالعه توجه کم‌تری به ان شود، پررنگتر جلوه می دهد.

۱۹-آوردن سرتیترهای مهم مبحث دراول هر فصل توجه خاص دانش آموز رابه مطالب مهم مبحث معطوف میکند.دانش آموز با کلمات وعبارات کلیدی مبحث آشنا میشود و هنگام مطالعه به آن‌ها توجه کرده ومطالب را عمقی یاد میگیرد.آوردن شکل ها همراه با نکات مهم مربوط به آن‌ها به صورت تشریحی وتستی باعث یادگیری صحیح می‌شود.

۲۰-برای یادگیری نمودارهای زیست‌شناسی :بعد از بررسی کامل و دقیق آن‌ها، برای درک و فهم بهتر می‌توان آن‌ها را قسمت بندی و طبقه بندی کرده و سپس مطالعه نمود،‌که به این ترتیب در صورت فراموشی،‌امکان رجوع سریع نیز وجود دارد.

alt نوشته شده توسط: alt تاریخ: ۸ مرداد, ۱۳۹۱ alt بدون نظر

icon 4,534 بازدید iconدسته : برنامه ریزی، روش های مطالعه، مشاوره
ارسال دیدگاه ها

submit a comment on this post لطفاًبا ایمیل mohebbisuliman@yahoo.com در ارتباط باشید.



آدرس سايت يا وبلاگ :