این روزها شاید جملاتی از این قبیل زیاد شنیده باشید که “من هنوز کتابهایم را تمام نکردهام!”، “مطلب نخوانده زیاد دارم”، “میخواهم اولویت اولم را تمام کردن کتابهایم قرار دهم” و…
باید این نکته را به خاطر داشته باشید که همهی دانشآموزان نمیتوانند همهی کتابها را تمام کنند؛ از طرفی شما در دوران انتقالی میتوانید حجمی از مباحث مهم و جدید را که میتوانید سریع فرابگیرید کار کنید؛ اما باز هم ممکن است بعد از دوران انتقالی مباحث جدید و نخوانده داشته باشید.
بهترین کار در این وضعیت چیست؟
دو وضعیت را در نظر میگیریم:
وضعیت اول: شما در جلسهی کنکور هستید و وقتی سؤالات را میخوانید متوجه میشوید سؤالات برایتان آشنا هستند و افسوس میخورید که با وجود اینکه این مباحث را قبلاً خواندهاید، جواب را نمیدانید یا بین گزینهها شک دارید.
وضعیت دوم: شما در جلسهی کنکور هستید و به خوبی مباحثی را که کار کردهاید به خاطر میآورید و بین گزینهها شک ندارید. فقط تعدادی از سؤالات را بلد نیستید و به راحتی از کنار آنها رد میشوید؛ ولی حس خوبی دارید که مباحثی را که کار کردهاید به خوبی به خاطر دارید و در حل این دسته از سؤالات مشکل چندانی ندارید.
بدون شک وضعیت دوم وضعیت بهتری است. اینکه دانشآموز بتواند به اندازهی تلاش خود ظاهر شود و سؤالات مربوط به مباحثی را که کار کرده است به خوبی پاسخ دهد در گرو این است که در دوران جمعبندی و تورق سریع به درستی عمل کرده باشد.
یکی از مهمترین کارهایی که باید در دوران جمعبندی انجام دهید تبدیل یادگیری ناقص به یادگیری کامل است. این موضوع باعث میشود مباحثی را که قبلاً کار کردهاید در جلسهی کنکور به خوبی به یاد آورید و پاسخ اشتباه و سؤالات شکدار کمتری داشته باشید.
پست های مرتبط با این مطلب




