یکی از مشکلات برنامهریزی شخصی، نگاه یکبعدی و سطحی به برخی درسهاست. نگاه سطحی و یکبعدی وقتی اتفاق میافتد که دانشآموز درسی را که در آن ضعیف است برای اینکه به نقطهی قوت تبدیل کند فقط روی آن تمرکز میکند.
نظارت و ارزیابی از فعالیت و عملکرد روزانه هنگامی امکانپذیر است که در دفتر برنامهریزی نوشته شود. برای شفافسازی موضوع به نکات زیر توجه داشته باشید.
- تا کنون تعادل بین مطالعهی درسهای مختلف را رعایت کردهاید؟ تعادل وقتی رعایت میشود که صفحهی ۱۸۲ دفتر برنامهریزی را تکمیل کنید.
- تا به حال در یک هفته به ساعات مطالعهی درسها توجه کردهاید؟ وقتی جمع هفتگی هر درس را در ستون روبهروی آن پر کنید میتوانید به این موضوع پی ببرید.
- آیا در هفته به جدول تصمیمگیری کوتاهمدت روزانه توجه داشتهاید؟ این جدول در صفحهی سمت چپ دفتر برنامهریزی قرار دارد.
هنگامی که کارنامههای رتبههای برتر را مشاهده میکنید به نکتهی جالبی برخورد میکنید: آنها هیچ درسی را سفید نگذاشتهاند و در بین درسها تعادل برقرار کردهاند. این یکی از مهمترین عوامل برنامهریزی برای موفقیت است.
چه راهکارهایی برای این مهم توصیه میکنید؟
توصیههای من:
۱٫جدول جمعبندیتان را پس از چند آزمون بررسی کنید و نقاط قوت خود را کشف کنید.
۲٫ روشهای درسهایی که نقطهی قوتتان است بیابید و دربارهی آنها تفکر کنید.
۳٫ یادگیریهای خود را در بین نقاط قوت و ضعف طبق کارنامهی چندتا از دهتا دستهبندی کرده و برای هر درس هدفگذاری کنید.
یکی دیگر از نکات برنامهریزی، تعادل برقرار کردن بین تستی و تشریحی است. موفقیت و پیشرفت در آزمونها و معدل، زمانی محقق میشود که تعادل داشته باشید. متأسفانه یکی از متداولترین اشتباهات دانشآموزان حذف مرحلهی تشریحی از روند مطالعاتیشان است. به همین دلیل هنگام جواب دادن به سؤالات دچار کمبود وقت خواهند شد و به تعداد سؤال کمتری جواب میدهند. موفقیت به تلاش مستمر و پیگیریهای منظم بستگی دارد و اینها همه با اراده حاصل میشود. هنگام پر کردن دفتر برنامهریزی این تعادل را برقرار کنید و برای رسیدن به اهداف بزرگتان پشتکار و مداومت داشته باشید تا با گذشت زمان با کمک برنامهریزی، آموختههایتان را به یادگیری کامل تبدیل کنید.
یکی دیگر از نکات مهم در برنامهریزی، تعادل برقرار کردن بین درسهای عمومی و اختصاصی است. این تعادل، تضمینکنندهی موفقیت و پیشرفت در آزمونها و کنکور است.
یکی از دلایل موفقیت توجه به نکات زیر است:
در برنامهی روزانهی خود بین هر دو درس اختصاصی، یک درس عمومی قرار دهید.
- ۳۰ درصد از زمان مطالعهی خود را به درسهای عمومی اختصاص دهید.
- درسهای عمومی شامل مباحث متعدد و مختلف هستند. برای بهبود و پیشرفت، کارهای کوچک را در برنامهتان قرار دهید تا پیشرفتهای بزرگ حاصل شود.
- یکی از عوامل تکرقمی شدن، شناخت اولویتها و تعادل در آنهاست.
- روشها و راهکارهای موفقیت خود را در هر درس عمومی کشف کنید.
- نقطهی آغاز موفقیت این است که به طور واضح و شفاف بدانید به دنبال چه طرح و برنامهای هستید.
شما چه عواملی را در برنامهتان مد نظر قرار میدهید؟
«به دنبال کارهایی نباشید که همسنگ قدرتتان باشد، بلکه قدرتی را طلب کنید که همسنگ کارهایتان باشد.» با کمی تأمل و تفکر در این جمله به این نتیجه میرسیم که باید قدرت و توان خود را افزایش دهیم تا بتوانیم کارهایی را که در اولویت قرار دادهایم انجام دهیم. وقتی کارها و وقایع را روزانه در دفتر برنامهریزی ثبت میکنید به عوامل مؤثر در مطالعه نیز توجه داشته باشید و تعادل در مطالعهی کتابها را فراموش نکنید. در خواب، ورزش، تغذیه و… تعادل داشته باشید و به یاد داشته باشید که تعادل به معنای اختصاص زمان یکسان به کارها نیست، بلکه بستگی به نیازی دارد که احساس میکنید.
یک هفته از ۱۶۸ ساعات تشکیل شده است:
- خواب مفید یک فرد سالم روزی ۶ الی ۷ ساعت است. در هفته ۵۰ ساعت را به خواب اختصاص دهید.
- ورزش یکی از عوامل مهم در بهبود یادگیری است. ۵ ساعت در هفته ورزش کنید.
- تغذیه یکی از عوامل مهم و مؤثر در تولید انرژی است که میتواند در هفته ۲۰ ساعت برای آن اختصاص داد.
- عوامل دیگری را که در بهبود یادگیری مؤثر است برای خود دستهبندی کنید و در پایان هفته جمع بزنید.
- جمع کل ساعاتی را که به این عوامل مؤثر و مفید در بهبود یادگیری اختصاص دادهاید از ۱۶۸ ساعت کم کنید و میزان ساعت مطالعهی مفید را با جمع کل هفته مقایسه کنید.
اکنون به چند سؤال پاسخ دهید:
۱-چند ساعت مفید میتوانید به ساعات مفیدتان بیفزایید؟
۲- در هفته چند ساعت به عواملی اختصاص دارد که مخل مطالعهی شماست؟
۳- چه عوامل مهم دیگری در بهبود یادگیریتان مؤثر است؟
منبع: کانون فرهنگی آموزشی قلم چی
پست های مرتبط با این مطلب




