در سال چهارم (پیشدانشگاهی) مهمترین سؤالاتی که باید داوطلب کنکور پاسخ دهد، سؤالات تستی است. با توجه به اینکه هر تست دارای چهارگزینه میباشد، چنانچه دانشآموز روی مطالب کنکور تسلط کافی داشتهباشد، میتواند جواب را بین چهارگزینه کشف کند. بنابراین پیدا کردن جواب در سؤالات تستی راحتتر از سؤالات تشریحی است. اما به دلیل محدودیت وقت پاسخدهی به هر سؤال تستی ( ریاضی۹۰ثانیه، فیزیک ۷۵، شیمی ۶۰، زیستشناسی۴۲،ادبیات۴۳، معارف ۴۱، زبان ۴۸)، باید سرعت عمل متناسب با سؤالات هر درس را داشتهباشی.
تستزدن در مراحل مختلف دارای شرایط گوناگونی است که در ادامهی این متن بهطور مختصر به آنها اشاره میکنم.
مراحل تستزدن: ۱- تست آموزشی ۲- تست ارزیابی ۳- تست جمعبندی
۱- تست آموزشی:
سؤلات تستی که یک دانشآموز پس از یادگیری هر فصل یا بخش به عنوان مثال و تمرین حل میکند را تست آموزشی میگویند. این نوع تستها معمولاً به صورت طبقهبندی شده در کتابهای کمکآموزشی وجود دارد تا دانشآموز بتواند با ترتیب درستی درس را فراگیرد. این نوع تستزدن از مهمترین فعالیتهای آموزشی است که باید انجام دهی.
توصیههای مهم در مورد تست آموزشی:
نکته۱: در حل تستهای آموزشی نیاز به درنظر گرفتن وقت و درصد نیست. صرفاً این عملیات برای جاافتادن مفاهیم درسی است. یعنی هدف، سعی در رسیدن به پاسخ درست و درگیر شدن با مفاهیم است.
نکته۲: حل تستهای کنکور سالهای ۸۰ تا ۹۲ مهمترین سؤالاتی هستند که باید در مجموعه تستهای آموزشی قرار بگیرند. بنابراین باید در مرحلهی اول یادگیری، از تستهای کنکور سراسری سالهای گذشته استفاده کرد و پس از اتمام آنها به سراغ تستهای تألیفی استاندارد شده رفت.
نکته۳: در مرحلهی اول تستزدن پس از یادگیری بخشی از یک درس، نیاز است تا یک به یک تستهای آموزشی را پاسخداده و پس از حل هر تست، جواب خود را با پاسخنامهی کتاب کمکآموزشی مقایسه کنی. این کار باعث میشود تا آموزشت پله به پله کامل شود. اما بعد از اینکه تستهای اولیه را پاسخ دادی، میتوانی در مراحل بعدی ۱۰ تا ۱۰ و یا ۲۰ تا ۲۰ تستها را پاسخ داده و بعد از آن تمام جوابهای خود را با پاسخنامهی کتاب مطابقت دهید.
نکته۴: در دروس اختصاصی (ریاضی، فیزیک، مسائل شیمی) با شروع مطالعه ی هر مبحث جدید باید مثالهای جزوه و کتاب درسی را بههمراه آن حل کنیدو پس از آن، تعدادی از مجموعه تستهای همان فصل را از کتاب کمکآموزشی بزنید؛ مثلاً اگر آن فصل ۱۵۰ تست دارد، ۳۰تای آن را در مرحلهی اول (تستهای اولیه پس از پاسخ به هر سؤال جواب خود را با پاسخنامه تطبیق دهید.) را بزنید و بقیهی تستها را در روزهای بعدی تقسیم کنید.
نکته۵: در دروس عمومی بهغیر از عربی پس از مطالعهی عمیق هر درس، حدود دو روز بعد از مطالعه تست بزنید. در درس عربی لازم است که بلافاصله بعد از مطالعهی قواعد و ترجمه به تست آموزشی پاسخ دهید و در همهی تستهای آن هر ۴ گزینه را بررسی کنید.
نکته۶: حتماً پشت تستها را علامتگذاری کنید تا دفعههای بعد (تکرار تستها) بدانید کدام تستها را باید مجدداً پاسخ دهی. علامتهایی مانند ” ص: درست، غ: غلط، ن: نزده، !: نکتهدار و …” می تواند استفاده شود.
نکته۷: نکتههایی که از حل تستها بهدست میآوری را در دفتر خلاصهنویسی یا نکتهبرداری بنویس تا در زمان دوره کردن و یا شب قبل از امتحان به آنها مراجعه کنی.
۲-تست ارزیابی:
وقتی حداقل ۲/۳ تستهای آموزشی (به طور مبحث به مبحث) را بهطور کامل پاسخ داده و بررسی کردی (حدود ۲ تا ۳ هفته می تواند به طول انجامد) نوبت به تست ارزیابی میرسد. تست ارزیابی همان آزمونهایی است که دانشآموز در منزل برای خودش برگزار میکند تا حدود تسلطش در هر مبحث مشخص شود.
در تست ارزیابی نیاز به گرفتن وقت و درصد پاسخگویی است و چنانچه درصد آزمونت مناسب نبود باید مجدد مطالب را مطالعه کرده و تست آموزشی بزنی تا اشکالاتت برطرف شود. اولین آزمون (آزمون پایش) باید سطح سؤالاتش در حد متوسط باشد تا تسلط اولیهی تو را بیازماید.
توصیههای مهم در مورد تست ارزیابی:
نکته۱: برای تهیهی اولین آزمون، از تستهای نکتهدار، غلط زده و نزدهی خودت که در تستهای آموزشی علامتدار کردهای، استفاده کن. این تستها نیاز به چندین بار پاسخگویی دارند تا خلاقیت لازم را برای حل چنین سؤالهایی پیدا کنی.
نکته۲: چنانچه درصدت در آزمون پایش (اولین آزمون) مناسب بود، از تستهای باقیمانده (۱/۳ تستهای باقیمانده از تستهای آموزشی که نزدهای) از خودت آزمون بگیر و بلافاصله بعد از برگزاری آزمون اشکالاتت را برطرف کن.
نکته۳: هنر آزمون دادن را (شیوه، ترتیب و فن آزمون دادن) در زمان برگزاری آزمون رعایت کن. ( در مقالهی هنر آزمون دادن به طور مفصل توضیح دادهام).
نکته۴: قبل از هر آزمون آزمایشی، برگزاری آزمون ارزیابی در منزل از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین سعی کن در هفتههای قبل از آزمونهای آزمایشی این کار را بهطور مداوم انجام دهی. برگزاری آزمون ارزیابی جزو برنامهی هفتگی تو است پس باید جای مشخصی برای آن در برنامهات داشته باشی.
نکته۵: پس از برگزاری آزمون ارزیابی، پاسخهای خودت را بهطور کامل بررسی کن و نکتههای مهم آن را در برگهی خلاصهنویسی یا دفتر نکتهبرداری به عنوان نکتهی آموزشی یادداشت کن تا در فاصلههای منظمی مستمراً آنها را دوره کنی.
نکته۶: نیاز است تا در برنامهی هر روز حداقل ۲ آزمون ارزیابی (بین ۱۰ تا ۱۵ تست) از مبحثهای تدریس شده برگزار کنی تا از تسلط خودت در آن مطالب مطمئن شوی. در این مورد میتوانی بعد از بهرهگیری از تستهای علامتدار و تستهای باقیمانده از کتابهای کمکآموزشی که برای آزمونهای استاندارد طراحی شدهاند استفاده کنی.
۳-تست جمعبندی:
بعد از اینکه دانشآموز کنکوری تمام موضوعات تدریسشده را بهخوبی یاد گرفت و با حل تستهای آموزشی، آنها را کامل کرد و برای بالا بردن سرعتعمل و تسلط خود تستهای ارزیابی را بهصورت آزمونهای خانگی در همهی مباحث کاملشده برگزار نمود، نوبت به تستهای جمعبندی میرسد. زمان حل تستهای جمعبندی معمولاً در پایان تابستان، پایان ترم اول (دی ماه)، ایام نوروز و خرداد ماه است. در این مرحله دانشآموز همراه با دورهی مطالب خلاصهشده شروع به جمعبندی مباحث میکند. نکتههای مربوط به آن عبارتند از:
نکته۱: قبل از حل تستهای جمعبندی، به خلاصهی خود در آن مطلب نگاهی بینداز.
نکته۲: ابتدا تستهایی را که علامتدار کردهای (از تستهای آموزشی و ارزیابی) به همراه زمان و درصدگیری
بزن.
نکته۳: چنانچه تعداد تستهای علامتدار برایت کافی نبود، میتوانی از کتاب آزمونهای کمکآموزشی دیگری (طبق نظر معلم یا مشاور) استفاده کنی. باید تستهای جمعبندی تمام مبحث درنظرگرفته را پوشش دهد.
نکته۴: حتماپاسخ تستهای نکتهدار و یا غلط زدهی خود را بررسی کرده و نکتههای مهم آن را در کلاسور خلاصهنویسی ثبت کن.
تمام مراحلی که در حل تست (آموزشی، ارزیابی و جمعبندی) پیشنهاد شد برای تفهیم، تکمیل، تسلط و تثبیت یادگیریت تا آخر خرداد ۹۳ ضروری است. بنابراین هر مرحله را در زمان مناسب انجام بده و هیچ کاری را حذف و یا به زمان غیرمناسب موکول نکن.
بر گرفته از سایت انتشارات فار
پست های مرتبط با این مطلب




